Välj en sida

Case: Samsnack

Stadsmissionen & Räddningsmissionen

Samsnack är ett gemensamt initiativ från Göteborgs Stadsmission och Räddningsmissionen där organisationerna bjuder in till samtal kring aktuella samhällsfrågor. Samsnack vänder sig till den som arbetar med samhällssociala frågor men också till de som tror på att samtal och erfarenhetsutbyte är grunden för att kunna förändra.

Uppdraget:

I samband med uppstarten av gemensamma samtal/seminarier önskade Stadsmissionen och Räddningsmissionen hjälp med att ta fram ett namn för dessa event och ett slags kärnbudskap som sammanfattade tanken, bakgrunden och innehållet. De önskade också och ett eget grafiskt uttryck men som skulle ta avstamp i båda organisationernas uttryck. 

Kombos lösning:

ett kort och kärnfullt namn byggt på en allitteration. Förledet ”sam” går att hitta i samtal, samhälle och samarbete – alla ord som organisationerna vill koppla till eventen.

ett kärnbudskap som utgick från en lek med uttrycket ”mycket snack och lite verkstad” då tanken här är att just snack ska leda till verkstad.

ett grafiskt koncept med en tonad linje som knyter ihop och samtidigt harmoniserar med bägge organisationers befintliga grafiska uttryck.

formgiving och produktion av beachflaggor samt mallar för affischer, inbjudningar och PPT-presentationer för att underlätta för organisationerna att direkt kunna använda sig av det grafiska uttrycket.

Läs mer om Samsnack hos Räddningsmissionen eller Göteborgs Stadsmission